پرونده ویژه ولادت امام حسن عسکری علیه السلام

ماه رجب و امام زمان علیه السلام
اکتبر 19, 2015
پرونده ویژه دهه فجر
فوریه 8, 2016

این امام همام در هشتم ماه ربیع الآخر سال 232هـ.ق در مدینه به دنیا آمدند.کنیه ایشان ابومحمد و القابشان نیز صامت، زکی، شافی، و مشهورترین عسکری است، زیرا در پادگانی نظامی در شهر سامرا زندگی می کردند[1]. پدر بزرگوارشان امام هادی علیه السلام و مادرشان کنیزی شایسته به نام حُدَیث (سمانه، سوسن) است که امام هادی علیه السلام او را ستوده اند، وی پس از تولد فرزندش با کنیه «ام الحسن» و «امّ ابی محمد» نامیده و با تولد نوه یگانه اش (حجه بن الحسن) با لقب «جدّه» شهرت یافت.

با میلاد این امام، مهدویت خیلی زود تبدیل به مهمترین مسئله برای جامعه شیعی و هم خلافت عباسیان می گردد. یکی انتظار تحققش و دیگری در وحشت از آن به سر می برد.

امام حسن عسکری علیه السلام از سال 234هـ.ق درحالی که 2 ساله بودند همراه پدر بزرگوارشان به سامرا تبعید شده و پس از شهادت پدرشان در سال 254 هـ.ق به مدت 6 سال عهده دار امامت شدند. سرانجام در سن بیست و سه سالگی، در سال 260هـق به شهادت رسیده و در منزل خود واقع در سامرا کنار مرقد مطهر پدرشان دفن گردیدند.

[1] . بنیانگذار شهر سامرا: معتصم هشتمین خلیفه عباسی در سال 218هـ.ق جهت اسکان لشکر عباسی، این شهر به دلیل هویت نظامی هیچگاه محل سکونت شیعیان نگردید.

میلاد ابومحمد حسن بن علی عسکری (علیه السلام) در آخرین مرحله از تاریخ دوران حضور امامان در جامعه می باشد. در این مرحله از تاریخ است که با تلاشهای این امام، با چرایی مکتب حقه تشیع، سبک زندگی شیعی مطلوب و مسئله مهدویت آشنایی بیشتری حاصل می شود.

با توجه به گستردگی مسئله مهدویت در این سالها (از سال 220 هـ . ق به بعد) خصوصاً در میان شیعه، با توجه به نزدیک شدن عدد امامان به دوازده، وحشت شدید دستگاه خلافت عباسی از آن و تلاش برای جلوگیری از میلاد موعود، با کنترل شدید منزل و زندگانی امام هادی علیه السلام و سپس تبعید این بزرگوار به همراه فرزند دوساله اش را در تاریخ شاهدیم. در دوران 65ساله از ولادت امام جواد علیه السلام در سال 195هـ .ق تا زمان به امامت رسیدن امام زمان در سال 260 هـ .ق شاهد تولد و امامت 4 امام شیعه هستیم، زمانی که برابر با عمر طبیعی یک انسان است و کوتاهی آن حاکی از جدیت عباسیان در مقابله با مهدویت، از معبر قتل و حذف فیزیکی امامان است تا شاید به این شیوه بتوانند مانعی برای تولد امام موعود گردند.

از سویی با توجه به اینکه آموزه مهدویت از زمان پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله مطرح بوده ولی گاه شمار تحلیلی دوران 250 ساله امامان تا قبل از امامت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف نشان می دهد که پس از طی شدن دوره تلاش برای احیای اسلام (دوران امیرالمومنین تا امام حسین علیهم السلام) و دوره مکتب سازی (دوران امام سجاد تا امام صادق علیهم السلام) و دوره جامعه سازی (از زمان امام کاظم تا امام جواد علیهم السلام) مهمترین و تأثیرگذارترین دوران جهت آماده سازی برای غیبت در فاصله سالهای 220 تا 260 هـ.ق (دوران امام هادی و امام عسکری علیهم السلام) می باشد.

از آنجا كه تشيّع به عنوان مظهر حاكميّت امامت و شيعيان به عنوان پيروان راستين پيامبر(ص ) و جـانـشـيـنـان بـحـق آن حـضـرت شـنـاخـتـه مـى شـدنـد، امـامـان عـليـهـم السـّلام در طـول حـيـات 250 سـاله امـامـت خـود، هـمواره در صدد حفظ و گسترش فرهنگ تشيّع و پشتيبانى و تجهيز فكرى و فرهنگى و مادّى و معنوى شيعيان بودند.
در دوران امامت امام عسكرى (ع ) به بركت تلاشها و مجاهدتهاى گسترده پيشوايان پيشين و ياران دانـشمند و فداكار آنان ، فرهنگ تشيّع به دورترين نقاط كشور پهناور اسلامى نفوذ پيدا كرده و شيعيان جمع زيادى از مسلمانان را تشكيل مى دادند.(1)
يـكـى از مـحـورهـاى فـعّاليّتهاى امام عسكرى (ع ) ارتباط با مراكز و پايگاههاى تشيّع در نقاط مختلف و نظارت و رسيدگى به امور شيعيان و پشتيبانى و تجهيز آنان بود. اين ارتباط به دو گونه صورت مى گرفت .

الف ـ از طريق وكلا

امـام عـسـكـرى (ع ) در بـيـشـتـر مـنـاطـق شـيـعـه نـشـيـن ، نـمـايـنـده و وكـيـل داشـت. افرادى كه سابقه علمى درخشان و همچنين ارتباط استوارى با امامان قبلى يا خود آن حضرت داشتند و مى ‏توانستند از نظر حديثى پشتوانه ‏اى براى شيعيان به شمار آيند، به عنوان وكيل انتخاب مى ‏شدند.(2)

نام بعضی از وکلا در زمان امام عسگری

  • عـثـمـان بـن سـعـيـد عـمـرى(4)
  • ايوب بن نوح(5)
  • ابراهيم بن عبده نيشابورى (6)
  • عـلى بـن جـعفر هُمانىّ(7)

وظایف وکلاء:

  • رسیدگی به امور شیعیان ،پاسخگویی به مشکلات و مسایل آنان،
  • جمع آوری حقوق شرعی وجـوهـات آنـان و صـرف آن در موارد تعيين شده و يا ارسـال بـراى امـام (ع )،
  • انـتقال نظرات و رهنمودهاى پيشواى يازدهم به شيعيان
  • و هدايت و ارشاد آنان بود.

نظارت بر کار وکلاء:

امـام (ع ) ضـمـن آنـكـه وكـلاى خود را از ميان چهره هاى برجسته شيعه برمى گزيد و آنان را در گفتار و كردار تاءييد مى كرد، بر اعمال و چگونگى رفتار ايشان با مردم نظارت دقيق داشت و در موارد لازم به آنان تذكر مى داد. اين نظارت توسّط وكلاى مطلق آن بزرگوار كه نسبت به وكـلاى شـهـرهـا از مـرتـبـتـى والاتـر و اخـتـياراتى گسترده تر برخوردار بودند، صورت مى گرفت .
بـه عـنـوان نـمـونـه ، امـام عـسـكـرى (ع ) (عـثـمـان بـن سـعـيـد عـمـرى ) را بـه عـنـوان وكـيـل مـطـلق خـود نـصـب كـرده بـود و از مـردم و وكلاى خود خواست كه از وى حرف شنوى داشته باشند. امام عسكرى (ع ) در سخنى خطاب به يكى از شيعيان در مورد وى فرمود:

ايـن ابـو عـمـرو، مـورد وثـوق و امـيـن مـاسـت ؛ مـورد وثـوق امـام پـيـشـيـن و مـن اسـت ، در حال حيات و مرگ من . پس هر چه به شما بگويد از ناحيه من مى گويد، و هر چه به شما ابلاغ كند از سوى من ابلاغ مى كند..(3)

نتایج استفاده از وکلا:

ایجاد حفظ و پیوندهایی بین شیعیان؛اين سيستمى بود كه شبيه آن را زمانى عباسيان و مدتى طولانى نيز اسماعيليان به كار بسته بودند و طبعا حاصل آن چيزى جز حراست شيعه در مقابل خطرات بنيان كن كه همواره متوجه آنها بوده و موجوديت آنان را تهديد مى ‏كرد، نبوده است.

ب ـ به شكل مستقيم

امـام عـسـكرى (ع ) علاوه بر ارتباطى كه از طريق نمايندگان برگزيده خود با شيعيان داشت ، در مـواقـع لزوم ، خـود بـطـور مـسـتـقـيم و به صورت كتبى و شفاهى به هدايت و ارشاد آنان مى پرداخت ؛ گاهى نيز از طريق اعجاز در جمعشان حاضر مى شد و تذكرات و رهنمودهاى لازم را به آنان مى داد. در زير به نمونه هايى از اين سياست اشاره مى شود.

کتبی(نامه رسانی)

ارتباط به وسيله نامه در اين دوران بسيار گسترده و از نوع پيشرفته آن به حساب مى ‏آمده است، گرچه معمولا به دلايل مختلف، بيشتر اين نامه ‏ها از ميان رفته، اما مقدار باقى مانده شاهد آن است كه نامه‏هاى متبادله ميان شيعيان و امام بسيار فراوان بوده است.

ابو الاديان مى ‏گويد: من خدمتگزار امام عسكرى عليه السّلام بودم. كار من بردن نامه‏هاى آن حضرت به شهرهاى مختلف بود، آخرين بار كه حامل نامه‏اى از ايشان بودم امام مريض بود، نامه را به من داده، فرمود: اين را به مدائن ببر، پانزده روز ديگر كه بازمى‏گردى؛ در آن وقت مرا در حال تغسيل و تكفين خواهى يافت. من نامه را بردم و موقع بازگشت، همان كه امام به من فرموده بود را ديدم. (8) اين روايت نشان مى‏ دهد كه امام براى بردن و آوردن نامه پيك مخصوصى داشته است.(9)

دیدار حضوری

امـام (ع ) در روزهـاى مـعـيـّنـى از هـفـته مجبور بود به ديدار خليفه برود. شيعيان از اين فرصت استفاده مى كردند و در بيرون منزل امام ، بر سر راه حضرت اجتماع مى كردند تابه زيارت آن بزرگوار نايل شوند.

  • در يـك روز كـه جـمعى از آنان در مسير راه امام (ع ) به انتظار آن حضرت نشسته بودند، حضرت بـا آگـاهـيـى كه از موقعيّت داشت بر جان آنان ترسيد، از اين رو، پيش از آنكه از خانه بيرون رود، پيامى براى آنان فرستاد:هيچ يك از شما به من سلام نكند، و با دستش به سوى من اشاره نكند، چرا كه در اين صورت بر جان خود ايمن نيستيد.(10)
  • امـام (ع ) در مـواقـع لزوم پـيـغـام مـى داد تـا يـارانـش در منزلى اجتماع كنند. سپس ـ با اينكه محلّ سكونتش تحت مراقبت شديد نيروهاى حكومتى بود ـ با اعجاز و قدرت امامت در جمع آنان حاضر مى شـد. شـيـعيان از فرصت وجود مبارك امام (ع ) استفاده كرده ، مشكلات ونيازهايشان را در محضر آن بـزرگـوار مـطـرح مـى كردند و كمكها و رهنمودهاى لازم را مى گرفتند سپس با خاطرى آسوده ، دستى پر و قلبى سرشار از اميد و اطمينان به خانه هاى خود بازمى گشتند.(11)
  • چـنـيـن جـلسه هايى به (سامرّا) و شيعيان ساكن آن محدود نمى شد. بلكه شيعيان ديگر شهرها و مـناطق ، حتّى مناطق دور دستى مثل (گرگان ) نيز از وجود پر بركت آن حضرت در جمع خود بهره مى گرفتند.
  • امام (ع ) براى آنكه از اين گونه جلسه ها بيشترين استفاده را ببرد، پيش از برگزارى جلسه زمان و مكان آن را مشخّص و فردى را ماءمور مى كرد كه تمامى شيعيان آن ناحيه را براى شركت در جـلسـه فـراخـوانـد. چـون جـلسـه تـشـكـيـل مـى شـد، از هـمـگـان مـى خـواسـت تـا مـسـائل و مـشـكـلات و نـيـازمـنـديـهـاى خـود را مـطـرح كـنـنـد، و آن حـضـرت با حوصله به تمامى مـسـائل آنان رسيدگى مى كرد، و حتى در پاره اى موارد كه مصلحت اقتضا مى كرد بيمارانشان را نـيـز شـفـا مى داد. به عنوان نمونه در جريان سفرى كه به (گرگان ) داشت ، يكى از شيعيان به نام (نضر بن جابر) به محضرش عرضه داشت :
  • اى پسر رسول خدا! پسرم (جابر) چندين ماه است كه نابينا شده است . از خدا بخواه بينايى اش را به وى بازگرداند.امـام (ع ) دسـتـور داد فـرزندش را بياورد. سپس دست مباركش را بر ديدگان وى كشيد و بينايى اش بازگشت .(12)

تقویت معنوی روحیه شیعیان

امـام عـسكرى (ع ) در برخورد با شيعيان و مسائل آنان تنها به كمكهاى مالى و پاسخگويى به مـشـكـلات و مـسـائلشـان بـسنده نمى كرد، بلكه از جمله اقدامات مهمّ آن بزرگوار در ارتباط با شـيـعيان ، حفظ روحيّه انقلابى آنان در آن شرايط سخت و بحرانى و مستحكم كردن رابطه امّت و امامت بود.

در شـرايـطـى كـه عـبـّاسـيان عده اى از مردم را با تطميع و زرق و برقهاى فريبنده دنيوى به سـوى خـود جـذب مـى كردند و گروهى را با ارعاب و تهديد از گرد امامان معصوم (ع ) پراكنده مـى سـاختند، برافروخته نگه داشتن شراره هاى ايمان و اخلاص و احساسات پاك دينى در درون افـراد و آمـاده سـازى آنـان بـراى جـهـاد و فـداكـارى در راه ديـن و ولايـت و تحمّل كمبودها و فشارها از مهمترين رسالتهاى امام يازدهم در ارتباط با شيعيان بود.

از اين رو، مـى بـينيم وقتى يكى از ياران امام (ع ) طى نامه اى به آن حضرت از وضعيّت بد زندگى خود شكوه مى كند، اين رهنمود امام (ع ): (تهيدستى با ما بهتر از بى نيازى با ديگران و كشته شدن بـا مـا بهتر از زندگى با دشمنان ماست ) شراره اى در درونش ايجاد مى كند. امام (ع ) در پاسخ نامه اش همان روحيه را تقويت مى كند و مى نويسد:

هـمـان گونه كه در ذهنت خطور كرده ، فقر با ما بهتر از ثروتمندى با دشمنان ماست . ما براى پـنـاهـنـدگـانـمـان ، پـنـاه و براى جويندگان روشنايى ، نور و براى آنان كه دست به دامن ما شوند، حافظ و نگهبانيم . هر كس ما را دوست بدارد در درجات عالى با ما خواهد بود، و هر كس از ما منحرف گردد، به سمت آتش سوق داده مى شود.(13)


پی نوشت:

(1)بـر اساس نوشته مورّخان ، در دوران امام عسكرى (ع ) شهرها و مناطق مختلفى از كشور اسـلامـى مـثل كوفه ، قم ، بغداد ، حجاز ، نيشابور ، مداين ، يمن ، رى ، آذربايجان ، گرگان ، بـصـره ، مـصـر و حـتـّى سـامـرّا پـايتخت عبّاسيان از مراكز مهمّ شيعه به شمار مى رفت و تعداد زيـادى از دانـشـمـنـدان و بـزرگـان شيعه در اين شهرها مى زيستند و به نشر فرهنگ شيعى مى پرداختند . براى آگاهى بيشتر به (تاريخ الشيعه ) نوشته علّامه مظفّر مراجعه كنيد .

(2)جعفريان،حيات فكرى و سياسى ائمه،ص548

(3)الغيبة ، شيخ طوسى ، ص 215 .
(4)همان مدرك ، ص 216 .
(5)همان مدرك ، ص 214 .
(6) ر . ك . معجم رجال الحديث ، ج 1 ، ص 254 .
(7)الغيبة ، ص 212 .

(8)بحار الانوار، ج 50، ص 332 از كمال الدين، ج 2، ص 149

(9)حيات فكرى و سياسى ائمه، جعفريان ،ص:550
(10)بحارالانوار ، ج 50 ، ص 269 .
(11) ر . ك . عيون المعجزات ، ص 137 ، انتشارات داورى ، قم .
(12)بحارالانوار ، ج 50 ، ص 263 ـ 264 .
(13) بحارالانوار ، ج 50 ، ص 299 .

منابع:

1- کتاب تاريخ زندگاني امام حسن عسگري (ع)،پدیدآور:سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامي‌ نمايندگي‌ ولي‌ فقيه پژوهشكده‌ تحقيقات‌ اسلامي‌،ناشر الکترونیکی:موسسه تحقيقات و نشر معارف اهل البيت (ع)،ص12-13.

2- رسول جعفريان‏، حيات فكرى و سياسى ائمه، جعفريان، انصاریان:قم:1381.

«أُوصیکُمْ بِتَقْوَى اللّهِ وَ الْوَرَعِ فى دینِکُمْ وَالاْجْتَهادِ لِلّهِ وَ صِدْقِ الْحَدیثِ وَ أَداءِ الأَمانَةِ إِلى مَنِ ائْتَمَنَکُمْ مِنْ بَرٍّ أَوْ فاجِر وَ طُولُ السُّجُودِ وَ حُسْنِ الْجَوارِ. فَبِهذا جاءَ مُحَمَّدٌ(صلى الله علیه وآله وسلم) صَلُّوا فى عَشائِرِهِمْ وَ اشْهَدُوا جَنائِزَهُمْ وَ عُودُوا مَرْضاهُمْ وَ أَدُّوا حُقُوقَهُمْ، فَإِنَّ الرَّجُلَ مِنْکُمْ إِذا وَرَعَ فى دینِهِ وَ صَدَقَ فى حَدیثِهِ وَ أَدَّى الاْمانَةَ وَ حَسَّنَ خُلْقَهُ مَعَ النّاسِ قیلَ: هذا شیعِىٌ فَیَسُرُّنى ذلِکَ. إِتَّقُوا اللّهَ وَ کُونُوا زَیْنًا وَ لا تَکُونُوا شَیْنًا، جُرُّوا إِلَیْنا کُلَّ مَوَدَّة وَ ادْفَعُوا عَنّا کُلَّ قَبیح، فَإِنَّهُ ما قیلَ فینا مِنْ حَسَن فَنَحْنُ أَهْلُهُ وَ ما قیلَ فینا مِنْ سُوء فَما نَحْنُ کَذلِکَ. لَناحَقٌّ فى کِتابِ اللّهِ وَ قَرابَةٌ مِنْ رَسُولِ اللّهِ وَ تَطْهیرٌ مِنَ اللّهِ لا یَدَّعیهِ أَحَدٌ غَیْرُنا إِلاّ کَذّابٌ. أَکْثِرُوا ذِکْرَ اللّهِ وَ ذِکْرَ الْمَوْتِ وَ تِلاوَةَ الْقُرانِ وَ الصَّلاةَ عَلَى النَّبِىِّ(صلى الله علیه وآله وسلم)فَإِنَّ الصَّلاةَ عَلى رَسُولِ اللّهِ عَشْرُ حَسَنات، إِحْفَظُوا ما وَصَّیْتُکُمْ بِهِ وَ أَسْتَوْدِعُکُمُ اللّهَ وَ أَقْرَأُ عَلَیْکُمْ السَّلامَ

«بحارالأنوار، ج 75، ص 372، باب29»

  • شما را به تقواى الهى و پارسايى در دينتان و تلاش براى خدا و راستگويى و امانتدارى درباره كسى كه شما را امين دانسته ـ نيكوكار باشد يا بدكار ـ و طول سجود و حُسنِ همسايگى سفارش می كنم. محمّد (ص) براى همين آمده است.
  • در ميان جماعت هاى آنان نماز بخوانيد و بر سر جنازه آنها حاضر شويد و مريضانشان را عيادت كنيد. و حقوقشان را ادا نماييد، زيرا هر يك از شما چون در دينش پارسا و در سخنش راستگو و امانتدار و خوش اخلاق با مردم باشد، گفته می شود: اين يك شيعه است، و اين كارهاست كه مرا خوشحال می سازد.
  • تقواى الهى داشته باشيد، مايه زينت باشيد نه زشتى، تمام دوستى خود را به سوى ما بكشانيد و همه زشتى را از ما بگردانيد، زيرا هر خوبى كه درباره ما گفته شود ما اهل آنيم و هر بدى درباره ما گفته شود ما از آن به دوريم.
  • در كتاب خدا براى ما حقّى و قرابتى از پيامبر خداست و خداوند ما را پاك شمرده. احدى جز ما مدّعى اين مقام نيست، مگر آن كه دروغ می گويد.
  • زياد به ياد خدا باشيد و زياد ياد مرگ كنيد و زياد قرآن را تلاوت نماييد.
  • زياد بر پيغمبر (ص) سلام و تحيّت بفرستيد. زيرا صلوات بر پيامبر خدا (ص) ده حسنه دارد.
  • آنچه را به شما گفتم حفظ كنيد و شما را به خدا می سپارم، و سلام بر شما.

بیاییم در این روزگار که شیعیان آل ابی سفیان و اسلام آمریکایی یعنی تکفیریها و تروریستهای ضد شیعه و انسانیت بنام اسلام و با “الله اکبر” شیعیان را سر می برند، یک “شیعه” امام پسند و زینت آنان باشیم و از امروز عهد کنیم و به سفارش ایشان عمل و روح مقدسشان را شاد و خوشحال کنیم و با کردارهای نیکی که حضرت محمّد(صلى الله علیه وآله وسلم)براى همین آمده است، همه انسانهای مشتاق حق را به اسلام ناب محمدی رهنمون باشیم.

عیسی بن صبیح می گوید: سالی در زندان بودم در همان سال نیز امام حسن عسکری علیه السلام را دستگیر کردند و ایشان را در همان زندانی که من در آنجا بودم انداختند پس ایشان را در سلولی که من در آن بودم زندانی کردند در حالی که من به امامت و ولایت ایشان ایمان داشتم. وقتی ایشان مرا دیدند فرمودند : عمر تو شصت وپنج سال و یک ماه و دو روز است.

راوی می گوید: نزدم کتاب دعایی بود که تاریخ و روز ولادتم را در آن نوشته بودم، وقتی به آن مراجعه کردم دیدم دقیقاً عمر من شصت و پنج سال و یک ماه و دو روز بود درحالی که نمی دانستم.

سپس ایشان فرمودند: آیا خداوند متعال به تو پسر داده است؟ عرض کردم: خیر! راوی می گوید ایشان دست خود را به سوی آسمان برد و عرض کرد: خدایا پسری به او عطا فرما تا تکیه گاه او باشد. سپس فرمود چه خوب تکیه گاهی است پسر خوب و صالح.

به ایشان عرض کردم: آیا شما فرزندی دارید؟ به من فرمود: بله به خداقسم به زودی پسری برایم به دنیا خواهد آمد که او قائم آل محمدخواهد بود که زمین را پر از عدل و داد می کند همانگونه که پر از ظلم و ستم شده باشد.

اما در حال حاضر که در کنار توهستم فرزندی ندارم. گویا تو را می بینم که نزد من می آیی و چنین و چنان می بینی.

راوی می گوید: آنچه ایشان فرموده بودند اتفاق افتاد.

 

برگرفته از کتاب «مدینه المعاجز» اثر هاشم بن سلیمان بحرانی

  # آماده سازی اذهان عمومی برای غیبت فرزندش

الف) از طریق تربیت و تحکیم عقیده شاگردان و یاران (اگرچه از زمان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله مسئله مهدویت مطرح بوده است)

ب) با گفتار و رفتار خود مسئله غیبت را تبین نمودند. از جمله این که از پشت پرده با خواص و دیگران صحبت می کردند تا مقدمه غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف فراهم گردد.

  # مبارزه با نبرد نرم عباسیان

عباسیان تلاش می کردند برای راه یابی به داخل منزل و سیستم امامت با فریب یکی از نزدیکان امام یعنی یکی از برادرانشان به نام جعفر (معروف به جعفر کذاب)  فرزند امام هادی علیه السلام، او را دچار انحراف اخلاقی نموده و از وی به عنوان عنصری نفوذی در خانه امام حسن عسکری علیه السلام استفاده نمایند. امام توانستند با مدیریت پیچیده خود در این دوران، رفت و آمدهای جعفر به منزلشان و میزان آگاهی او از آنجا و نیز جامعه شیعی را کنترل نمایند.

  #مدیریت تبلیغی میلاد

پس از ولادت حجه بن الحسن علیه السلام با پوشش تقیه وکیل اول خود (عثمان بن سعید) را در سامرا آگاه کردند و مدیریت تبلیغی مسئله میلاد را به ایشان سپرند. بعلاوه پیکی به شهر قم که در این زمان زیر فشار شدید دستگاه خلافت بود فرستادند تا زمینه اطلاع رسانی در مورد میلاد فرزندشان را فراهم نمایند. به دنبال این اطلاع رسانی به تدریج برخی از بزرگان شیعه و یا وکلای امام از مناطق مختلف در فرصتهای گوناگون راهی سامرا شده و موفق به دیدار موعود می شدند.

  # اثبات تولد و وجود حضرت مهدی علیه السلام برای یاران خاص

به عنوان مثال، محمدبن علی بن بلال می فرماید ایشان یک سال پیش از وفات و بار دیگر سه روز پیش از وفات فرزند خویش را به عنوان امام معرفی نمودند.

  # عالم محوری

امام جامعه شیعه را به تبعیت از علما و دانش محوری بر مبنای معارف اهل بیت سوق می دادند. با نگارش نامه ای به ابن بابویه قمی، عالم جوان قمی ها، به تحکیم فضای علم و دانش در قم تأکید کرده اند.

  # بیان احادیث در زمینه مهدویت

از امام حسن عسکری علیه السلام چهل و دو حدیث در معجم الاحادیث امام مهدی علیه السلام ثبت گردیده است.

احادیث تصویری از امام عسکری علیه السلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *