آیا 313 یار خاص امام زمان علیه السلام تا کنون تکمیل شده اند؟

پرسمان مهدویتدسته بندی: اصحاب و یاران امام زمانآیا 313 یار خاص امام زمان علیه السلام تا کنون تکمیل شده اند؟
modir عضو سایت asked 9 سال ago

شرح پرسش:
با توجه به روایاتی که یاران خاص امام زمان علیه السلام را 313 نفر می دانند، آیا تاکنون این تعداد تکمیل شده اند؟

پاسخ:
در مورد تعداد یاران حضرت مهدی عله السلام، سه دسته روایات وجود دارد:

دسته اول :
روایات متعدد از ائمه ی اطهار علیهم السلام به ما رسیده است که یاران حضرت مهدی 313 نفر به تعداد یاران پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در جنگ بدر هستند.(منتخب الاثر، صافی گلپایگانی، الفصل السابع، الباب الخامس، بیست و پنج روایت را با این مضمون گردآوری کرده است) و در منابع روایی اهل سنت نیز همین تعداد به عنوان یاران حضرت مهدی علیه السلام بیان شده است.(مجمع الزوائد و منبع الفوائد، نور الدین هیثمی، ص 119؛ الحاوی للفتاوی السیوطی، ج 2، ص 150، هر دو کتاب در الموسوعه الامام المهدی، به نقل از «چشم به راه مهدی»، جمعی از نویسندگان، دفتر تبلیغات اسلامی، ص365)

دسته دوم :
روایاتی که یاران امام زمان علیه السلام را ده هزار نفر ذکر می کند. (الغیبه، نعمانی، ص 307؛ بحارالانوار، ج 52، ص 306 و 326)

دسته سوم :
روایاتی که می گوید تمام شیعیان در گرد حضرت مهدی علیه السلام جمع می شوند و یا می گوید اهل شرق و غرب زمین با نهضت او همراه می شوند.(منتخب الاثر، صافی گلپایگانی، الفصل السابع، الباب السادس، ص597)

نتیجه ی جمع این روایات، با توجه به قرائن و شواهدی که از خود همین روایات استفاده می شود این است که:

1. یاران خاص حضرت مهدی علیه السلام که هسته اصلی نیروها را تشکیل می دهند و فرماندهان و کارگزاران حضرت مهدی علیه السلام هستند، سیصد و سیزده نفر به تعداد اهل بدر می باشند:
امام صادق علیه السلام فرمودند: گویا می نگرم به قائم علیه السلام بر فراز منبر کوفه، در حالی که یارانش پیرامون او حلقه زده اند. آنان پرچمداران و کارگزاران امام بر روی زمین هستند.(کمال الدین، ص673)
از یاران خاص یعنی 313 نفر، در روایات تعبیر به «نقباء» و «خواص» نیز شده است.(بحارالانوار، ج 53، ص7)
این عده، کسانی هستند که خداوند آنان را از قبل از ظهور حضرت مهدی علیه السلام، به سبب قابلیت و لیاقتشان برگزیده است.(همان منبع).
یاران خاص امام زمان علیه السلام(313 نفر)، نخستین کسانی هستند که گرد حضرت جمع می آیند و دعوت جهانی امام مهدی علیه السلام، با آنان شروع می شود پس از آشکار شدن دعوت حضرت، تعداد ده هزار نفر، کسانی هستند که به امام مهدی علیه السلام می پیوندند و به عنوان هسته اولیه نیروهای حضرت، تحت فرماندهی همان 313 نفر، قیام جهانی امام زمان علیه السلام با این عده آغاز می شود:
امام جواد علیه السلام فرمودند: زمانی که سیصد و سیزده نفر از یاران خاص امام قائم علیه السلام به خدمت آن بزرگوار رسیدند حضرت، دعوتش را به جهانیان آشکار می کند و وقتی این تعداد به ده هزار نفر رسید، به اذن خداوند متعال قیام مسلحانه می کند. (بحارالانوار، ج 52، ص 283، ح 10)
و در ادامه ی نهضت، توده های انبوه مردم از سراسر جهان که در انتظار منجی بشریت به سر می برند و از ظلم و ستم به ستوه آمده اند، به ایشان می پیوندند.(منتخب الاثر، الفصل السابع، الباب السادس، ص597؛ الملاحم و الفتن، سید ابن طاووس، ص65)

2. این که آیا یاران خاص امام زمان علیه السلام یعنی 313 نفر، تاکنون تکمیل شده اند یا نه؟ مانند بسیاری از امور دیگر برای ما معلوم نیست چون در مورد این نفرات، تنها جز شمردن صفاتی از آنان، در روایات نام آنان به خصوص ذکر نشده جز برخی افراد مثل اصحاب کهف، سلمان، مالک اشتر، (رجعت، علامه مجلسی، کانون پژوهش، اصفهان، چاپ اول، ص45).

3. نکته ای که باید به آن توجه داشت، این که در مورد زمان ظهور حضرت مهدی علیه السلام – که خداوند به آن عالم است – در روایات اموری به عنوان علائم و زمینه ها و شرایط ظهور حضرت مهدی علیه السلام ذکر شده است که یکی از آنها تکمیل یاران خاص حضرت یعنی 313 نفر است اما این تنها شرط نیست تا با تکمیل این عده، حضرت ظهور کنند بلکه علاوه بر این حصول شرایط دیگری نیز لازم است.

منبع: http://www.serajnet.org